Hospodářské noviny, 16.02.2023 – celý komentář na webu ihned.cz. Autorem je Jan Pavel ekonom, člen Národní rozpočtové rady.
Vládní poslanci odeslali do Poslanecké sněmovny návrh, aby Státní fond dopravní infrastruktury mohl emitovat vlastní dluhopisy. Na první pohled se toto může jevit jako neškodná technická změna, ve skutečnosti jde však o velmi problematické opatření, které významně snižuje efektivnost a transparentnost veřejných financí.
Potřeba emitovat dluhopisy je důsledkem podoby státního rozpočtu na letošní rok. Státní fond dopravní infrastruktury totiž není dlouhodobě schopen ze svých vlastních příjmů (např. výnosy z mýta a části daně z pohonných hmot) a dotací z EU pokrýt všechny své výdajové požadavky. V minulosti byl proto vzniklý deficit zpravidla plně pokryt dotací ze státního rozpočtu. Fond tak hospodařil vyrovnaně a celková nerovnováha veřejných financí na státní úrovni byla manifestována v deficitu státního rozpočtu a jeho vývoj v čase bylo možné korektně srovnávat.
V letošním rozpočtu tomu ale tak není. Rozsah nepokrytých výdajů fondu činí pro letošek 95,5 mld. Kč, avšak ze státního rozpočtu přiteče dotace pouze ve výši 64,8 mld. Kč. Zbytek – tedy 30,7 mld. Kč – si musí SFDI vypůjčit. A proto chce emitovat dluhopisy.
Je nutné zdůraznit, že celá tato operace neposune české veřejné finance směrem k nižším schodkům ani o milimetr. Odchýlení od zavedené praxe pouze odklání deficit mimo státní rozpočet a v meziročním srovnání tak opticky vylepšuje jeho saldo. Aby však bylo možné veřejné finance efektivně řídit a zodpovědně o nich rozhodovat, musí být jejich struktura co nejjednodušší a nejtransparentnější. Jakékoliv ředění a přenášení nerovnováh do mimorozpočtových struktur je v principu velmi nebezpečné a vykazuje známky lakování reality na růžovo. Zároveň je třeba zmínit, že ani z hlediska vykazování salda hospodaření například pro hodnocení maastrichtských kritérií celá operace nic nepřinese, neboť pro účely mezinárodních statistik se deficity všech organizací sektoru vládních institucí sčítají.
Předložený návrh také odhaluje problematičnost existence státních mimorozpočtových fondů. V situaci, kdy nemají definovaný dostatečný rozsah vlastních příjmů, což je právě případ Státního fondu dopravní infrastruktury, nedochází k oddělení od státního rozpočtu a zajištění stability výdajů směřujících do určité oblasti. Pokud však toto nefunguje, tak jaká je přidaná hodnota jejich existence? Nebylo by transparentnější a efektivnější fondy zrušit a zařadit jejich výdaje do státního rozpočtu?
Pokud se vrátíme k samotné emisi dluhopisů, objevují se další otázky. Proč bude vznikat nové emisní centrum, když potřebnými znalostmi a infrastrukturou disponuje ministerstvo financí? Disponuje Státní fond dopravní infrastruktury nějakými pracovníky, kteří rozumí a umí zorganizovat emisi dluhopisů? Anebo bude muset přijmout nové? A jaké s tím budou náklady? Budou investoři pracovat s dluhopisy fondu stejně jako se státními, nebo budou za nákup těchto cenných papírů od nějaké parafiskální jednotky požadovat vyšší výnos?
Na základě výše uvedeného se domnívám, že celá tato operace postrádá ekonomicky jakýkoliv smysl a zřejmě jejím jediným důvodem je snaha opticky snížit deficit státního rozpočtu. Toto však není cesta, kterou bychom měli jít. Přinese jen dodatečné náklady a snížení transparentnosti. Ty obtížnější kroky v podobě zvyšování daní a redukce některých výdajů však dříve nebo později stejně budou muset přijít.