V České republice byla pravidla o rozpočtové odpovědnosti dvakrát novelizována v roce 2020, čemuž se věnuje např. i Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí z roku 2022 (box 2.1). Třetí novela zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti proběhla v rámci tzv. konsolidačního balíčku v roce 2023. Detaily o této novele poskytuje např. kapitola 4.1 ve Výroční zprávě za rok 2023.
Dluhová brzda
Pokud dluh sektoru veřejných institucí dosáhne 55 % nominálního hrubého domácího produktu, aktivují se na základě zákona 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, opatření vedoucí k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí. Vláda například na základě takzvané dluhové brzdy schválí a předloží Poslanecké sněmovně návrh a střednědobý výhled státního rozpočtu a rozpočtů státních fondů, které vedou k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí, rovněž předloží Poslanecké sněmovně návrhy vyrovnaných rozpočtů zdravotních pojišťoven. Územní samosprávné celky kromě toho schválí svůj rozpočet na následující rok jako vyrovnaný nebo přebytkový. Ostatní veřejné instituce nesmí po období, v němž výše dluhu činí nejméně 55 % hrubého domácího produktu, zřizovat nové závazky ze smluv, s výjimkou závazků týkajících se projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie nebo závazků nezbytných k plnění rozhodnutí soudu nebo orgánu státní moci, vedoucí k navýšení dluhu sektoru veřejných institucí na dobu delší než jeden kalendářní rok. Z výše uvedených pravidel existují výjimky například pro případ, že dojde k výraznému zhoršení ekonomického vývoje po dobu dvou let, nebo pro případ nouze či válečného stavu. Výklad dluhové brzdy dle zákona č. 23/2017 Sb. nabízí Výroční zpráva za rok 2023 v kapitole 3.4.
Výdajové pravidlo (maximální výše strukturálního deficitu)
Odvození celkových výdajů sektoru vládních institucí vychází z predikce příjmů sektoru vládních institucí upravených o vliv hospodářského cyklu a vliv jednorázových a přechodných opatření. K takto upraveným příjmům se připočte limit strukturálního salda pro konkrétní rok (stanovený zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti). Takto se získají celkové výdaje sektoru vládních institucí. (Dále zákon umožňuje tyto úpravy: snížení výdajů vlivem tzv. nápravné složky a navýšení výdajů v případech stanovených zákonem – např. živelní pohromy apod. Blíže k tomuto ustanovení § 10 odst. 3 a 4 zákona.)
Zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti tedy připouští, aby celkové výdaje sektoru vládních institucí byly vyšší než jeho celkové příjmy, tj. rozdíl mezi příjmy a výdaji (upravenými dle zákona) může být záporný. Tento rozdíl má podobu specificky upraveného salda, tzv. strukturálního salda. Pro rok 2024 je limit tohoto strukturálního salda stanoven na –2,75 % HDP. Do roku 2027 je limit každoročně zpřísňován o 0,5 % HDP, tj. v roce 2027 dosahuje limit hodnoty –1,25 % HDP. Od roku 2028 by dle zákona měl limit být –1,0 % HDP.
Pravidlo hospodaření územních samosprávních celků (ÚSC)
Zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti stanovuje hranici výše dluhu územního samosprávného celku k rozvahovému dni na úrovni 60 % průměru příjmů za poslední 4 rozpočtové roky. V případě překročení této hranice je ÚSC povinen v následujícím kalendářním roce snížit dluh nejméně o 5 % rozdílu mezi výší dluhu a 60 % průměru svých příjmů za poslední 4 rozpočtové roky. Pokud ÚSC nesplní tuto podmínku, rozhodne Ministerstvo financí ČR v následujícím kalendářním roce o pozastavení převodu podílu na výnosu daní vyplývajícího ze zákona o rozpočtovém určení daní (RUD).
Evropská fiskální pravidla
Česká republika jako člen Evropské unie (EU) podléhá nejen národním fiskálním pravidlům, ale také systému fiskálních pravidel EU. Fiskální pravidla EU nenahrazují národní fiskální pravidla, ale měla by se navzájem doplňovat. Základním stavebním kamenem evropských fiskálních pravidel jsou tzv. národní střednědobé fiskálně-strukturální plány, které vypracovávají členské země na období 4 nebo 5 let a jsou posléze schváleny Evropskou komisí a Radou. Tyto plány by měly propojovat fiskální politiku, strukturální reformy a investice.
Národní střednědobý fiskálně-strukturální plán a dráha čistých výdajů
Členské země předkládají Radě a Evropské komisi ke schválení tzv. národní střednědobý fiskálně-strukturální plán s dráhou čistých výdajů. Tento plán by měl mimo jiné zajistit, že projektovaný dluh sektoru vládních institucí je na věrohodné klesající trajektorii nebo je na obezřetnostní úrovni pod hranicí 60 % HDP ve střednědobém horizontu a že deficit je pod hranicí 3 % HDP a zůstane pod touto hranicí ve střednědobém horizontu bez dalších rozpočtových opatření. Jediným sledovaným ukazatelem jsou čisté výdaje (výdaje očištěné o úrokové výdeje, diskreční příjmová opatření a další rozpočtové proměnné mimo kontrolu vlády), které by členský stát měl plnit tak, jak byla ustanovena dráha čistých výdajů v Komisí a Radou schváleném plánu. Pro plnění pravidel jsou totiž zásadní odchylky od této trajektorie, které jsou zaznamenávané na kontrolním účtu daného členského státu.
Dluhové pravidlo
Dluhové pravidlo stanovuje maximální výši dluhu sektoru vládních institucí na úrovni 60 % HDP. Pro země s vyšším dluhem se při vypracování střednědobého fiskálně-strukturálního plánu zároveň uplatňuje tzv. ochranné opatření pro udržitelnost dluhu.
Pokud země překračuje referenčního hodnotu dluhu (60 % HDP), ale dostatečně snižuje poměr dluhu k HDP – tedy dodržuje schválenou dráhu čistých výdajů, považuje se pravidlo za splněné.
Deficitní pravidlo
Dle tohoto pravidla musí celkový rozpočtový deficit sektoru vládních institucí být nižší nebo roven 3 % HDP. V případě, že země má vyšší deficit, musí její střednědobý fiskálně-strukturální plán být v souladu s tzv. ochranným opatřením pro odolnost schodku.
Pokud je tříprocentní hranice překročena, ale toto překročení je pouze výjimečné a dočasné a poměr schodku k HDP zůstává blízko k referenční hodnotě 3 %, považuje se pravidlo za splněné.
Ochranné opatření pro udržitelnost dluhu
Tato záruka nastavuje minimální požadavek pro snížení dluhu, na němž je postaven střednědobý fiskálně-strukturální plán a dráha čistých výdajů. Země s dluhem nad 90 % HDP by měly svůj dluh snižovat v průměru minimálně o 1 p. b. HDP ročně a země s dluhem nad 60 % HDP v průměru minimálně o 0,5 p. b. HDP ročně.
Ochranné opatření pro odolnost schodku
Střednědobý fiskálně-strukturální plán (resp. dráha čistých výdajů) členských států, které mají deficit vyšší než 3 % HDP, měl zabezpečit, že fiskální přizpůsobení pokračuje do té doby, dokud strukturální deficit není na úrovni 1,5 % HDP. Toto opatření by mělo zajistit vytvoření fiskálních rezerv pro případ nepříznivých okolností a šoků.